دانشنامه دیجیتال مارکتینگ

استراتژی بازاریابی اینستاگرام

بازاریابی اینستاگرام

در دنیای امروز شبکه‌های اجتماعی به بخش جدایی ناپذیری از بازاریابی تبدیل شده‌اند. در این بین اینستاگرام با سرعت زیادی در حال پیشی گرفتن از سایرین است. به نحوی که اینستاگرام حداقل در ایران، از پلتفرمی ساده برای تبادل اطلاعات، عکس و ویدئو، تبدیل به محلی برای ایجاد و جهت‌دهی سلایقِ اجتماعی، سیاسی و حتی اقتصادی افراد شده است. در این نوشتار سعی داریم ابتدا با ارائه‌ی آمار و ارقام، اهمیت اینستاگرام در توسعه‌ی کسب و کارها را بیان کرده و سپس به بیان استراتژی و اصول بازاریابی اینستاگرام بپردازیم.

چرا اینستاگرام برای یک کسب و کار حیاتی است؟

  • اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه و ۵۰۰ میلیون استوری روزانه در جهان دارد.
  • ۶۰ درصد از بزرگسالانِ آنلاین، اینستاگرام دارند.
  • بیش از ۲۵ میلیون کسب و کار در اینستاگرام وجود دارد.
  • ۸۰ درصد از کاربران اینستاگرام، حداقل یک کسب و کار را دنبال می‌کنند.
  • تا بحال ۷۲ درصد از کاربران پس از مشاهده محصول در اینستاگرام آن را خریده‌اند.
  • اینستاگرام در ایران بیش از ۴۷ میلیون کاربر فعال دارد.

خب همانطور که گفته شد، واضح است که استفاده از اینستاگرام یکی از موضوعات اصلی در سوشال مدیا مارکتینگ یا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. در این مقاله ابتدا ۶ استراتژی بازاریابی اینستاگرام بیان شده و سپس اصول مهم برای داشتن یک پیج مناسب برای کسب و کار در اینستاگرام بیان خواهد شد.

سوشال مارکتینگ با ژوپین

سوشال مارکتینگ با ژوپین

 

استراتژی بازاریابی اینستاگرام

بطور کلی برای داشتن یک پیج اینستاگرامی تجاری باید استراتژی زیر را دنبال کرد:

استراتژی بازاریابی اینستاگرام

  1. هدف خود برای اینستاگرام را مشخص کنید.
  2. مخاطب هدف خود در اینستاگرام را تعیین کنید.
  3. یک سیستم آنالیز مقایسه‌ای تهیه کنید.
  4. برای خود تقویم تولید محتوا ایجاد کنید.
  5. دنبال کنندگان خود را افزایش دهید.
  6. دنبال کنندگان را تبدیل به مشتری کنید.

 

اصول پیج اینستاگرامی مناسب برای کسب و کار

برای اینکه پیج اینستاگرام شما بتواند در توسعه‌ی کسب و کارتان اثرگذار باشد، اصول زیر را رعایت کنید:

  • اکانت کاربری تجاری یا Business Profile ایجاد کنید.
  • کاربرد و ارزش محصول خود را بیان کنید.
  • برای برندتان شخصیت پردازی کنید. داستان شروع کار خود را با مخاطبین به اشتراک بگذارید. در مورد فرآیند تولید محصول، پشت صحنه و اعضای تیم توضیح دهید.
  • محتوای خود را از طریق کاربران افزایش دهید. به عبارت دیگر، برای معرفی برند خود به دیگران، از دنبال‌کننده‌ها کمک بگیرید. با ایجاد هشتگ‌های مناسب می‌توانید به این کار جهت دهید.
  • برای حضور خود در اینستاگرام، تقویم محتوا تهیه کنید و برای ۶ تا ۱۲ ماه آینده برنامه داشته باشید. مناسبت‌های مختلف را بررسی کرده و متناسب با هر یک برنامه‌ریزی کنید.
  • دموگرافی مخاطبین خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال جنسیت اکثریت آنها، شغل شان، علایق‌شان، ساعاتی که بیشتر آنلاین هستند و…
  • موضوعاتی را به اشتراک بگذارید که مخاطب شما دوست دارد.
  • از قابلیت تبلیغات یا Promote اینستاگرام استفاده کنید.
  • پست‌های قابل خرید ایجاد کنید. به این صورت که برای محصولات خود در تصاویر تگ خرید قرار دهید.
  • با اینفلوئنسرها همکاری کنید.
  • از جذابیت صفحه معرفی (Bio) خود اطمینان حاصل کنید.
  • پست‌هایی با تگ موقعیت مکانی تهیه کنید.
  • به مشتریان خود بسیار سریع و مناسب پاسخ و بازخورد دهید.
  • سنجه‌های کلیدی صفحه‌ی خود را بررسی و آنالیز کنید.

همانطور که قبلاً در مقاله “صفر تا صد درباره سوشال مارکتینگ” گفته شد، اهمیت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در دنیای کسب و کار بسیار بارز است. در این میان اینستاگرام بدلیل محبوبیتی که در ایران دارد، دارای جایگاه ویژه‌ای بوده و می‌تواند به کسب و کارهایی که بدرستی از آن استفاده می‌کنند، کمک بسزایی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *