سئو کلید طلایی ورود به دیجیتال مارکتینگ است.
بیایید عمیق تر جستوجوگرها را برسی کنیم و ببینیم چگونه میتوانند برای ما سودمند باشند.
سئو چیست و چگونه به کسب و کار شما کمک میکند؟
در این بخش کوشیدیم تا به بعضی از سوالاتی که ذهن هر کسی را در مورد تعریف و کاربرد سئو درگیر میکند، پاسخ دهیم.
چرا سئو برای شما اهمیت دارد؟
به این فکر کنید که شما به سئو سایتتان اهمیتی نمیدهید، اما رقبای شما برخلاف شما بسیار در این زمینه هزینه کردند و سایت رقبای شما در نتایج جستجو بالاتر از سایت شماست، اینگونه شما مخاطبان خود را از دست میدهید.
به گوگل (Google) مراجعه کنید و چند محصول یا خدمتی که شما نیز ارائه میدهید را جستجو کنید. متوجه میشوید که به چه تعداد محصول و خدماتی که در اختیار دارید روزانه مورد جستجو قرار میگیرند و جایگاه سایت شما درکجای نتایج یافت شده است.
نکته: تحقیقات نشان می دهد که ۶۰ درصد از ترافیک حاصل از جستجوهای گوگل به وب سایتهایی میروند که در سه نتایج جستجوی اول ظاهر می شوند.
موتورهای جستجو از الگوریتم هایی برای ارائه اطلاعات استفاده میکنند و برای اینکه از صفحات آخر به صفحه ۱ برسید باید برای تولید محتوا و شناسایی این الگوریتمها و در نتیجه، سئوی سایت خود هزینه کنید و وقت بزارید.
سئو چیست؟
بطور کلی، سئو (Search Engine Optimization) به معنی بهینه کردن موتور جستجو به معنای تنظیم وب سایت و محتوای تولید شده برای بهبود نتایج کسب شده در جستجو آنلاین است.
در کسب و کارهای امروزی تاکتیکهایی وجود دارد که به شما کمک میکند به مشتریان خود دسترسی داشته باشید. با این حال اگر سئو به طور فعال در جستجوی اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات شما وجود داشته باشد، به شما توانایی بیشتری در دستیابی به مشتریانتان را میدهد.
بنابراین، سئو به شما کمک میکند دید خود را در نتایج جستجوی ارگانیک موتورهای جستجو بهبود بخشید.
نکتهی قابل توجه این است که فقط محتوای خوب نیست که در میزان بازدید و رتبهبندی سایت شما اثر میگذارد! عوامل اصلی دیگری هم دخیا هستند. پس دیگر نباید به این خیال باشید که چون محتوای خوبی تولید کردهاید، حتما در صفحات اولیه نتایج جستجوی گوگل خواهید بود.
انواع سئو
بطور کلی، عوامل داخلی و خارجی در نتیجهی نمایش داده شده برای سایت شما در گوگل، اثرگذار هستند:
عوامل داخلی (On-page SEO):

سئوی داخلی و خارجی
موتورهای جستجو رتبه بالاتری به وب سایتهایی میدهند که دائم محتوای تازه را در مورد موضوع خاص منتشر میکنند.
به عنوان مثال اگر فروشگاه اینترنتی دارید، باید دائم محصولات جدید سایتتان و تخفیفات شگفت انگیزتان را در سایت معرفی و منتشر کنید.
عوامل خارجی (Off-page SEO):
موتورهای جستجو دوست دارند وب سایتهای دیگری غیر از وب سایت خود را به صفحه وب شما پیوند دهند. هنگامی که وب سایتهای دیگر، به محتوای شما پیوند میدهند یا افراد محتوای شما را در رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارند، شما شانس بهتری برای دیده شدن در نتایج جستجو دارید.
تاثیر رفتار کاربران بر سئو چیست؟
همانطور که گفته شد، الگوریتم های جدید گوگل تلاش میکنند تا رفتار کاربران هنگام جستجو را آنالیز کرده و متناسب با آنها نتایج را بهینه کنند. در بخش “موتورهای جستجو چگونه کار میکنند” این الگوریتمها بصورت مفصل بررسی خواهند شد.
هر زمان کاربر پس از سرچ عبارتی کلیدی روی سایتی کلیک میکند، یک امتیاز مثبت از جانب گوگل برای سایت کلیک شده در نظر گرفته میشود. گوگل به انتخاب کاربران بسیار اهمیت میدهد.
به عنوان مثال اگر یک سایت در رتبه پایینی از نتایج گوگل باشد ولی کاربران زیادی بر روی آن کلیک کنند گوگل جایگاه این سایت را بهبود خواهد داد.
همچنین علاوه بر تعداد بازدیکنندگان سایت، زمان حضور در سایت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در ادامه روش کار موتورهای جستجو و الگوریتمهای گوگل بیان خواهد شد.
موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
همانطور که گفته شد، هدف از سئو این است که سایت دیده شود. اما تا زمانی که محتوا برای موتورهای جستجو قابل درک نباشد، هیچ راهی برای دیده شدن (یا حضور در صفحه اول نتایج جستجو) وجود ندارد.
بنابراین برای اینکه بتوان محتوایی قابل فهم و قابل آنالیز برای موتورهای جستجو ایجاد کرد، ابتدا باید با ساز و کار آنها آشنا شد. به همین منظور، در این بخش ابتدا عملکرد اصلی موتورهای جستجوگر بیان شده و سپس به تشریح الگوریتمهای کلیدی گوگل خواهیم پرداخت.
نحوهی عملکرد موتورهای جستجو
موتورهای جستجو سه عملکرد اصلی دارند: خزیدن، فهرست بندی کردن و رتبهبندی. علاوه بر این، گوگل برای بهبود نتایج این سه وظیفه الگوریتمهایی نیز ایجاد کرده است که در ادامه توضیح داده میشود.
وظایف اصلی موتور جستجوگر
موتورهای جستجوگر سه عملکرد اصلی دارند:
خزیدن (Crawl):
- اینترنت را برای یافتن محتوا جستجو کرده و برای هر URLی که پیدا میکند، دنبال کد یا محتوا میگردد.
- به این صورت که تعدادی ربات (به crawlers یا spiders معروف هستند) ابتدا وارد چند صفحهی وب شده و لینکهای درون آنها را بررسی میکنند تا به URLهای جدید برسند. سپس، آن لینکها را به فهرست خود که پایگاه بسیار بزرگی از URLهای کشف شده است (Caffeine) اضافه میکنند. در نهایت، از این طریق محتوای جدید یا بروز شده را پیدا میکنند.
فهرست بندی (Index):
- محتوای پیدا شده در فرایند خزیدن را ذخیره و ساماندهی میکند. حال زمانی که عمل ایندکس کردن روی محتوا انجام شد، آن محتوا برای نمایش در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) آماده است.
رتبهبندی (Rank):
- در این مرحله فهرست تهیه شده در مرحلهی قبل، بر اساس مرتبطترین محتوا به جستجوی کاربر، چیده و نمایش داده میشود. در نتیجه محتوایی را که بهترین پاسخ به جستجوی کاربر باشد، ارائه میدهد.
الگوریتمهای گوگل
الگوریتمهای گوگل در حقیقت فرآیند یا فرمولی هستند که اطلاعات ذخیره شده را به شیوهی معناداری بازیابی میکنند. در ادامه برخی از الگوریتمهای گوگل شرح داده میشود.

الگوریتم های گوگل
الگوریتم گوگل پاندا (Panda)
هدف: باعث میشود محتواهای باکیفیت در صفحات نتایج جستجو نمایش داده شوند.
ویژگیها:
- به محتوای متنی صفحات میپردازد.
- به متنهای کپیشده حساس است.
- به متنهای اسپم و یا پر از تبلیغات واکنش منفی نشان میدهد.
- به محتواهای کمحجم و یا محتوایی که از کلمات کلیدی ناصحیح و نامرتبط با متن استفاده کردند، حساس است.
الگوریتم پنگوئن گوگل (penguin):
همانطور که گفته شد، هدف الگوریتم پاندا مقابله با محتوای بی کیفیت بود. در همین راستا گوگل در سال ۲۰۱۲ الگوریتم پنگوئن را معرفی کرد.
هدف: مبارزه با لینکسازی اسپم و تکنیکهای سئوی کلاه سیاه.
ویژگی:
- به لینکهای نامعتبر و نامرتبط با موضوع محتوا حساس است.
- به صفحاتی پر از کلمات کلیدی بوده (عدم استفاده بهینه از کلمات کلیدی) و یا این کلمات به محتوا ربط ندارند واکنش منفی نشان میدهد.
مرغ مگس خوار گوگل (Hummingbird):
هدف: نمایش مرتبطترین و دقیقترین نتایج
ویژگی:
- به جای تمرکز بر یک کلمهی کلیدی، به واژههای هممعنی آن هم توجه دارد.
- جستجوی معنایی انجام میدهد.
- به صفحاتی با محتوای طولانی و کلمات کلیدی بهینه واکنش مثبت دارد.
- به محتواهای بصری علاقهمند است.
- به صفحاتی پر از یک کلمهی کلیدی خاص باشد، واکنش منفی نشان میدهد.
الگوریتم رنک برین گوگل (Rank Brain)
وظیفهی اصلی الگوریتم رنک برین مشابه الگوریتم مرغ مگسخوار است، اما کمی پیچیدهتر.
هدف: صفحاتی مرتبط با عبارت جستجوی کاربر نمایش میدهد، بدون اینکه نیاز باشد در محتوای نمایش داده شده دقیقا همان کلمات کلیدی سرچ شده توسط کاربر وجود داشته باشد.
ویژگی:
- به استفاده از کلمات هم معنا با کلمهی کلیدی اصلی حساس است.
- مواردی مانند تجربه کاربری (UX) و معیارهایی از قبیل نرخ پرش سایت، نرخ بازگشت صفحات، مدت زمان حضور و… را مورد توجه قرار میدهد.
الگوریتم کبوتر (Pigeon):
هدف: کمک به کسب و کارهای محلی و یا یافتن جستجوهای مرتبط با موقعیت مکانی کاربر
ویژگی:
- روی نتایج مربوط به موقعیت مکانی (Location) تمرکز دارد.
- لوکیشن را هم به عنوان محتوا در نظر دارد.
- سعی دارد نتایج جستجو را جزئیتر و بصورت شخصیسازی نمایش دهد.
الگوریتم تپه گوگل (Hill Top):
هدف: شناسایی سایتهای مرجع معتبر و توجه به لینکهای مربوط به آنها
ویژگی:
- به لینکهای داده شده به این سایتهای مرجع و دایرکتوری حساس است.
نکات کاربردی سئو
در این بخش نکات و روشهای بهینهسازی موتورهای جستجو بیان خواهد شد.
روشهای بکارگیری سئو
برای کسب بهترین جایگاه در گوگل با استفاده از سئو راهکارهای بی شماری وجود دارد، اما بعضی از این راهکارها ما را تنها به رسیدن این جایگاه یاری میکنند. برای اینکه بتوان بطور بلندمدت در جایگاه ویژهای در گوگل قرار داشت، باید حرفه ای عمل کرد.
سئو کلاه سفید
این گروه روش اصلی و منطقی را برای سئو در نظر میگیرد و مطابق با قوانین گوگل گام برمیدارند.
اگر در سئو این راه را پیش بگیرید قطعا به هدف خود خواهید رسید. اما این مسیر احتیاج به صبر دارد چون رسیدن به رتبه اول در گوگل با استفاده از راهکارهای عادی زمانبر خواهد بود.
سئو کلاه خاکستری
دستهی دوم در کار سئو را به اصطلاح کلاه خاکستری مینامند.
این گروه نسبت به گروه قبل کمی از قوانین گوگل فاصله دارند.
فاصلهی این گروه به آن صورت نیست که بگویبم کلا از قوانین گوگل پیروی نمیکنند، اما در مقایسه با گروه قبل کمتر در سئو از از انها استفاده می کنند.
سئو کلاه سیاه
دستهی آخر سئوکاران کلاه سیاه هستند. این گروه با استفاده از قواعد و ضوابطی که خود میشناسند در راه سئو گام برمی دارند و به قوانین توجهی ندارند.
بیشتر کار این افراد برای ماندن در صفحه گوگل به سبب هزینهای است که خرج میکنند.
پس نمیتوان چنین نتیجه گرفت که هر سایتی در صفحه اول گوگل قرار دارد محتوا و سئو فوق العادهای نیز خواهد داشت.
هرکدام از این روشهای بالا ممکن است ما را به اولین شدن برساند، اما برای اولین ماندن باید از روش کلاه سفید استفاده کرد.
عناصر اصلی در موفقیت سئو چیست؟
برای موفقیت در سئو، علاوه بر شناخت موتورهای جستجوگر، باید به تکنیکهای فنی سئو، تولید محتوا و لینکسازی نیز توجه نمود.
سئو تکنیکال
بصورت کلی سئو تکنیکال عبارت است از:
- استانداردسازی کدنویسی سایت
- رعایت اصول سئو در طراحی
- نشانه گذاری استاندارد
- بهینه سازی سرعت سایت
- طراحی نسخه ریسپانسیو و …
برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا پیش از هر چیز به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.
بازاریابی محتوا
قبلا در مقالهای مراحل تولید محتوای حرفهای شرح داده شد. اما بصورت کلی بازاریابی محتوا شامل موارد فعالیتهای زیر میشود:
- شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند،
- آنالیز رقبا،
- تدوین استراتژی محتوایی،
- تولید محتوای ارزشمند،
- برچسب گذاری و دسته بندی،
- لینک سازی داخلی و …
موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است.
لینک سازی هدفمند
رعایت استانداردهای سئو تکنیکال و تولید محتوای ارزشمند میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه ۱ و رقابت با سایتهای قدیمیتر، شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستید.
فعالیت در شبکههای اجتماعی، فرومهای تخصصی، کامنت مارکتینگ، خرید بک لینک، خرید رپورتاژ و … در این زمینه اثر گذار است.
بنابراین بصورت خلاصه نکات کاربردی که باعث بهبود رتبهی سایت در صفحه جستجوی گوگل میشود، بیان خواهد شد:
۱) شبکههای اجتماعی
حضور در شبکه های اجتماعی بر بهینه سازی تاثیر گذار است و نکته ای که در آینده برای گوگل اهمیت بیشتری خواهد داشت سیگنالهایی است که گوگل از شبکههای اجتماعی دریافت و آن را پردازش میکند.
۲) تجربه کاربری
گوگل در پی آن است تا با ایجاد فضای کاربردی بهتر، لحظات نابی را برای کاربران ایجاد کند و ما نیز باید همپای گوگل این تغییرات را ایجاد کنیم.
۳) منشن
تعداد منشن یا تعامل کاربری با برند شما تاثیر بسزایی در اعتبار برند شما دارد و همین مسئله میتواند نقش مستقیمی در بهینه سازی سایت شما داشته باشد.
۴) تولید محتواهای صوتی و تصویری
پادکستها،ویدیوها و موشن گرافیها و…. محتواهایی هستند که کاربران علاقه ی بیشتر به آنها نسبت محتواهای متنی دارند و همین موضوع ایجاب میکند تا تولید محتواهای خود را به سمت مدیاهای مختلف سوق دهیم تا بتوانیم کاربران بیشتری را جذب و راضی کنیم.
۵) تحقیق کلمات کلیدی
بحث کلمات کلیدی در گوگل هر روز پیچیده تر میشود و دلیل این امر، تغییر الگوهای گوگل بوده است. در نتیجه تولید محتوا بدون در نظر گرفتن کلمات با ارزش کاری بیهوده است و تاثیری را که در نظر دارید ایجاد نمیکند.
۶) محتوای قدیمی
زمانی که شما محتوایی در سایت خود نشر می دهید به این معنا نیست که دیگر نباید به این محتوا کاری داشت و با انتشار آن کار تمام شده است. خیر اصلا اینجوری نیست!
ربات های گوگل فقط به محتواهای جدید شما نگاه نمی کند بلکه همیشه به محتواهای قدیمی شما نیز نگاه میکنند.
پس بهتر است که محتواهای قدیمی را هرچندوقت یکبار بروزرسانی کنید، یعنی آنها را ویرایش کنید،کامل تر کنید و رسانه های جدیدی را به آن ها اضافه کنید.
زمانی که حرف از ویرایش می زنیم به معنای این نیست که فقط کلماتی به آن اضافه کنید، بلکه باید نکات قدیمی را حذف و نکات جدید را جایگزین کنید.
نکات طلایی برای تولید محتوا موفق
حال به صورت تخصصیتر به سراغ تولید محتوا میرویم.
محتوای سایت چند نوع دارد؟
به صورت کلی محتوا چهار نوع دارد که عبارتاند از:
- محتوای بخش وبلاگ: این نوع از محتوا رایجترین نوع است. یک محتوای وبلاگ می تواند حاوی متن، تصویر و ویدئو باشد. شما میتوانید محتوای وبلاگ را بصورت متن،آموزش، لیست، خبر یا اطلاعات بنویسید.
- محتوای معرفی: محصول یا خدمات سایت
- محتوای ثابت: محتوایی که تغییر نمیکند مانند بخش” درباره ما” که بخش ثابت هر سایت است.
- محتوای ورود: محتوایی که کاربر در ورود به سایت با آن مواجه میشود.
مشتق ها و متشابه ها (LSI) برای کلمات کلیدی
کلمه کلیدی مورد نظر خود را گوگل کنید و پیشنهادات گوگل را برای آن کلمه کلیدی یادداشت کنید و پیشنهادات مرتبط با محتوای خود را به عنوان مشتق های مناسب از کلمه کلیدی در محتوا خود استفاده کنید.
بخش ” related searches” یکی از راه های رایج برای پیدا کردن کلمات مشابه است و اگر میخواهید از ابزارهای پیشرفته تری استفاده کنید میتوانید به LSI gragh مراجعه کنید.
محتوای متنی را فراموش نکنید
ممکن است برنامه ریزی شما برای محتوای سایتتان، استفاده از محتواهای غیرمتنی مانند تصویر، ویدئو وپادکست باشد اما این نکته را به خاطر بسپارید که موتورهای جستجو درک بهتری از محتواهای متنی دارند بنابراین اگر قصد انتشار محتوای غیرمتنی را دارید حتما حتی در حد چند خط محتوا متنی به آن پست اضافه کنید.
چرا محتوای بلند بهتر است؟
آمارها ثابت کرده اند که محتوای بلند تاثیر بهتری بر کاربران و موتورهای جستجو دارد. اما توجه کنید که برای تولید محتوا بلند نباید جملات بیمعنا یا بیربط را بهمحتوای خود اضافه کنید زیرا تاثیر منفی آن تمام زحمات شما برای نوشتن محتوا بلند را از بین میبرد.پس به خاطر بسپارید که نوشتن محتوای باکبفیت بر نوشتن محتوای بلند بی کیفیت ارجحیت دارد.
از لینک های داخلی استفاده کنید
لینک سازی داخلی یعنی از محتوای سایتتان به دیگر محتواهای مشابه لینک بدهید. این کار علاوه بر جذب بیشتر کاربران باعث باعث بهبود ایندکس سایت شما از سوی موتورهای جستجو خواهد شد.
سه نکته مهم در لینکسازی خارجی
- به سایت های مرتبط لینک بدهید.
- وب سایت مورد نظر دارای اعتبار زیادی باشد.
- در دادن لینک های خارجی افراط نکنید، اما اگر احساس می کنید که استفاده از یک لینک خارجی کاملا منطقیست، حتما نسبت به انجام این کار اقدام کنید.
بعد از آشنایی با سئو و کاربردها و روش های پیاده سازی آن باید بدانید چطور سئو سایتتان را ارزیابی کنید.
۱۶ مرحله برای ارزیابی سئو
این شانزده مرحله ارزیابی سئو طبق جدید ترین روش های گوگل برای بررسی سایت ها در سال ۲۰۱۹ آماده شده است. پس می توانید مراحل زیر را به ترتیب در مورد سایت خود بررسی کنید و نهایتا نتیجه بگیرید سئو پیاده سازی شده چه قدر برای سایتتان مفید بوده است.
- مرحله ی اول: صفحات با مطالب بی ربط به موضوع سایتتان یا صفحاتی که خراب هستند نباید در سایت شما وجود داشته باشند.
- مرحله ی دوم: سایت شما باید با موبایل به راحتی باز شود و تمام قسمت های آن قابل دسترسی باشد.
- مرحله ی سوم: اطمینان پیدا کنید که که گوگل تنها یک نسخه از وبسایت شما را ایندکس می کند.
- مرحله ی چهارم: سایت شما باید سرعت مناسبی داشته باشد و کاربران را خسته نکند زیرا کاربر منتظر بارگیری سایت شما نمی ماند. صفحه شما را میبندد به سایت رقیبتان مراجعه میکند.
- مرحله ی پنجم: باید ایندکس سایتتان بدون هیچ گونه مشکلی باشد.
- مرحله ی ششم: سایت شما باید ترافیک قابل قبولی داشته باشد.
- مرحله ی هفتم: سایت شما باید مطالب جذاب و مرتبطی داشته باشد که از مطالب سایت های دیگر کپی نشده باشد.
- مرحله ی هشتم:باید رتبه شما در کلمات کلیدی که کلمات هدف شما بوده اند بهبود پیدا کرده باشد.
- مرحله ی نهم: بک لینک های شما باید از سایت های معتبر باشد.
- مرحله ی دهم: نباید هیچ لینک خرابی برای سایتتان وجود داشته باشد.
- مرحله ی یازدهم: محتوا و دیزاین و به روز رسانی خدمات یا محصولات شما باید با بررسی و تحلیل عملکرد رقبایتان باشد تا همیشه یک گام از رقیب خود جلوتر باشید.
- مرحله ی دوازدهم: محتوای شما باید هر چند مدت بروزرسانی شود.
- مرحله ی سیزدهم: رابط های کاربری سایت باید طبق مناسبت ها به روز باشد.
- مرحله ی چهاردهم: طراحی رابط کاربری شما باید هماهنگ باموضوع سایت شما باشد.
- مرحله ی پانزدهم: عناوین و تیترهای محتواهای شما نباید تکراری باشند.
- مرحله ی شانزدهم: بهتر است حداقل یک پست آسمان خراش در بین محتواهای خود داشته باشید.
اگر شانزده مرحله ی فوق را برای سایتتان بررسی کردید و از نتیجه هر کدام احساس رضایت داشتید پس سئو شما مفید بوده است و می توانید با همین روند به بهینه سازی بیشتر و بهتر سایتتان ادامه دهید.