دانشنامه دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی الکترونیکی یا بازاریابی اینترنتی

بازاریابی الکترونیکی

اگر بخواهیم مفهوم بازاریابی الکترونیکی را به زبان ساده بیان کنیم می توانیم بگوییم که ارتقاء یافتن جایگاه برند ها و در نتیجه پیشرفت آن ها در فروش محصول و ارائه خدمات به بازاریابی الکترونیکی وابسته است. در ادامه آژانس دیجیتال مارکتینگ ژوپین از دلایل اهمیت استفاده از آن برایتان می گوید.

بازاریابی الکترونیکی چیست؟

بازاریابی الکترونیکی در واقع دنبال کننده ی همان هدف های بازاریابی سنتی می باشد. تفاوت این دو در استفاده از ابزار و روش های نوین فناوری جدید برای نوآوری است. برای داشتن تعریفی درست می توان گفت بازاریابی الکترونیکی همان اداره ارتباط متقابل مشتری در محیطی به روز رسانه ای جهت کسب سود برای افراد یا سازمان های مربوط می باشد.

بخش های مختلف بازاریابی الکترونیکی

این نوع از بازاریابی تنها با خرید و فروش محصول و ارائه ی خدمات در ارتباط نیست بلکه یک فرآیند مدیریتی برای کنترل ارتباط موجود میان سازمان و مشتریان است. این عملکرد در سه قسمت دسته بندی و معرفی می شود.

  1. یکپارچگی: بازاریابی الکترونیکی همه ی مراحل مربوط به فروش از طریق شرکت و یا حتی توسط نمایندگی های شرکت را به شکل فرآیندی یکپارچه کنترل می کند.
  2. میانجی گری: این نوع بازاریابی میزان نیاز و درخواست مشتری ها را با مقدار تولید و ظرفیت ارائه خدمات توسط شرکت کنترل می کند.
  3. واسطه گری: بازاریابی الکترونیکی در بین تمامی بخش های شرکت که شامل قسمت امور مالی و سرمایه گذاران خارجی هم می شود به صورت واسطه عمل می کند.

اهمیت بازاریابی الکترونیکی

اجتماعی بودن به معنی استفاده از رسانه های پر کاربرد جهانی که کاربران زیادی را در بر می گیرد، از مهم ترین دلایل اهمیت بازاریابی الکترونیکی است. ابزار و شیوه های تحلیلی که آزمایش شده و مورد اعتماد هستند این امکان را به ما می دهند که بتوانیم بازار را تجزیه و تحلیل کنیم. شما هم می توانید هر کدام از این شیوه ها را در بازاریابی آنلاین به کار برده و سطح کارایی آن را برای برند خود ارزیابی کنید. از این طریق، قابل اعتماد ترین روش تحلیل را می یابید.

کاربرد بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال این امکان را به ما می دهد که مواردی مانند تعداد دفعات مشاهده شده توسط کاربر، بازه زمانی مشاهده، مکالمات فروش و همچنین کارآمد بودن محتوا را تحلیل کنیم.

فراگیری اینترنت که بستری برای رسانه های دیجیتالی می باشد موجب شده است که تعداد کاربران هم هر روز بیشتر و بیشتر شوند. در نتیجه امکان شیر کردن و به اشتراک گذاری سریع مطالب توسط خود کاربر فراهم شده است. پس شما می توانید با تولید یک محتوای جذاب در رابطه با محصولاتتان، آن را از طریق کاربران در سراسر سوشال مدیا به اشتراک بگذارید. فراموش نکنید که نظر مصرف کنندگان محصولات شما تاثیر به سزایی بر جذب دیگر کاربران دارد چرا که اعتماد آن ها به شما بر پایه نظرات مشتریان شما است. سعی کنید کیفیت کار خود را در برندسازی حفظ کنید.

مدیریت مشتریان در سوشال مدیا

مدیریت شبکه های اجتماعی

کانال هایی که به دیجیتال مارکتینگ وابسته هستند از پایه های بازاریابی دیجیتالی به شمار می آیند و از اهمیت زیادی برخوردارند. بنابراین لازم است پیش از شناخت و جذب کردن مشتریان، با آن ها در شبکه هایی که بیش ترین توجه را به پیام هایتان دارند ارتباط برقرار کرده و پاسخ گوی سوالات آن ها باشید. این موضوع همان مدیریت مشتری است.

کانال هایی که پیش از این به آن ها اشاره کردیم وب سایت، سوشال مدیا، تلفن همراه، ایمیل و … را در بر می گیرند. هر چه توجه شما به مشتری از راه های بیش تری باشد و برای پاسخ گویی به سوالات و تحلیل نیازهایشان ارتباط بهتری با آن ها برقرار کنید، قطعا در جذب آن ها موفقیت بیش تری کسب خواهید کرد.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی که بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی تحت وب یا بازاریابی آنلاین هم نام دارد، به اموری مانند درآمدزایی، فروش محصول و ارائه خدمات به صورت آنلاین گفته می شود. البته حوزه وسیع این نوع از بازاریابی تنها به اینترنت ختم نمی شود. تمام فعالیت ها و بازاریابی ها از طریق ایمیل و وسایلی که ارتباط از راه دور را ممکن می سازند در زیر مجموعه های آن قرار دارند.

مدیریت و کنترل اطلاعات مشتری و برقراری ارتباط الکترونیکی با مشتری هم در بخش های گسترده ی بازاریابی اینترنتی جای دارد. جالب است بدانید که بازاریابی اینترنتی، ویژگی های فنی و خلاقانه اینترنت که طراحی، توسعه، تبلیغات و فروش است را با هم گره زده است.

نکاتی برای بازاریابی اینترنتی موفق

  • مدیریت ارتباطات و تعاملات مشتریان در همه کانال های دیجیتال و سنتی
  • ایجاد کردن تعامل با مشتری و پاسخ به نیاز های او در تعاملات پویا
  • بخش بندی درست محصولات و داده های ارزشمند برای تصمیم گیری سریع تر و راحت تر کاربر

تفاوت بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی اینترنتی

E-Business همه ی کسب و کار های آنلاین را در بر می گیرد. در واقع فعالیت هایی چون خرید و فروش، حراج محصولات، فعالیت های مالی، شیوه های ارتباط با مشتری از راه دور، خدمات پس از فروش، فروشگاه های اینترنتی و … در این مجموعه هستند. تقریبا همه کسب و کار ها توانایی افزایش درآمد حاصل از فروش محصولاتشان را از طریق اینترنت دارند.

از آن جایی که بازاریابی اینترنتی بسیار گسترده بوده و هر موردی که به طراحی، توسعه و بهینه سازی سایت، تبلیغات و بازاریابی آنلاین و … مربوط باشد را در بر می گیرد، می توان E-Commerce را از موارد مطرح و حائز اهمیت حوزه E-Business دانست.

آگاه بودن از تکنیک ها و دانش کافی، پیش زمینه انجام چنین فعالیت هایی در فضای مجازی است چرا که رقابت اصلی مهم و شرایطی متداوم در فضای مجازی می باشد و هر روز شاهد افزایش آن هستیم. موفقیت در حوزه E-Commerce و اینترنتی از آن کسانی است که از آغاز کار با برنامه ریزی صحیح، استراتژی دقیق و در کنار آن دانش اولیه ی کافی فعالیت خود را شروع کردند تا بتوانند نظر کاربران و مشتریان را به خدمات خود جلب کنند.

موفقیت در مسیر بازاریابی الکترونیکی

موفقیت در بازاریابی الکترونیکی

بعد از آشنا شدن با مفهوم بازاریابی الکترونیکی و وجه تمایز بازاریابی دیجیتال و اینترنتی برای درک بهتر این بازاریابی باید به این نکته اشاره کرد که  بازاریابی الکترونیکی یک فرآیند مدیریتی است که با فروش خدمات و محصولات محدود نمی شود. عملکرد بازاریابی الکترونیکی به گونه ای است که در تمامی مراحل فروش از طریق شرکت و یا به وسیله ی نمایندگی ها نظم و یکپارچگی در آن حفظ می شود و همچنین میزان تولید با میزان خواسته و نیاز مشتری کنترل می شود. برای موفقیت در این مسیر باید این نکته ی طلایی را  در ارتباط با مشتری به کار بگیرید.

تولید محصولات و خدمات براساس نیاز مشتری

سازمان ها و شرکت ها باید قبل از تولید محصولات و خدمات نیاز های مشتری را تجزیه و تحلیل کنند. زمانی که محصولات و خدمات بنا به سلیقه و نیاز مشتری تولید شود مرحله ی ارتباط گیری با مشتری آغاز می شود. در این مرحله باید مشتری را با خدمات خود آشنا کنیم و حس اعتماد او را به خود جلب کنیم.

طراحی مناسب تبلیغات

برای ارتباط گیری موثر با مشتری تبلیغات بهترین راه حل ممکن می باشد؛ پس تبلیغات باید به گونه ای طراحی شود که انگیزه ی خرید در مشتری ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف باید از کلیه ی ابزارها و امکانات موجود در فضای اینترنت استفاده کرد.

خرید و تحویل کالا یا خدمات

اگر دو مرحله ی بالا با موفقیت پشت سر بگذاریم، خرید توسط مشتری صورت خواهد گرفت. تحویل کالا یکی از مهم­ترین مراحل در فرآیند بازاریابی الکترونیکی است. در این مرحله باید به مشتری این اطمینان را بدهید که از درگاه پرداختی مطمئن هزینه ی کالا و یا خدمات را پرداخت کرده است و همچنین سر زمان مشخص سفارش مشتری تحویل داده می شود.

تضمین خدمات و محصولات

پس از فروش محصولات و خدمات نباید فرآیند بازاریابی را قطع کنیم. جذب مشتری جدید هزینه­ ی بالاتری دارد تا حفظ مشتریان قبلی. پس در این مرحله تلاش نیروی انسانی شرکت و یا سازمان و همچنین اطلاع رسانی به موقع در حفظ مشتری بسیار موثر است. با داشتن خدمات پس از فروش مناسب مشتری های خود را حفظ کنید.

بازاریابی الکترونیکی تکمیل کننده ی بازاریابی سنتی است. در فرایند این نوع بازاریابی اطلاعاتی از مشتری به وسیله امکانات و ابزارهای اینترنتی در اختیار ما می گذارد که در بازاریابی سنتی دست یابی به این اطلاعات امکان پذیر نمی­ باشد. ولی بازاریابی الکترونیکی جایگزین بازاریابی سنتی نمی باشد. در این فرآیند تنها کاری که باید انجام شود استفاده از ابزارها و امکانات اینترنتی در کنار دیگر روش های بازاریابی است.

نتیجه گیری

همانطور که در مطالب قبل اشاره کردیم در اون نوع بازاریابی علاوه بر توجه به مباحث فروش، باید به مواردی مانند ارتباط و تعامل بامشتری هم توجه کنیم. بازاریابی الکترونیکی هدف بازاریابی سنتی که جذب و حفظ مشتری می باشد را دنبال می کند. اما فناوری و اطلاعات نوین باعث به وجود آمدن ارتباط بین فروشنده و مشتری و تحلیل نیازهای مشتری موجب تقویت این ارتباط می­ شود. هرچه اگاهی ما از علایق مشتری بیشتر باشد موفقیت ما در این مسیر امکان پذیرتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *