دانشنامه دیجیتال مارکتینگ

گوگل آنالیتیکس چیست؟

لگو گوگل آنالیتیکس

 

گوگل آنالیتیکس ابزار تحلیلگر گوگل است و یکی از ابزارهای اساسی در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید. اگر تا بحال تحقیقی در مورد ردگیری داده‌ها در وبسایت خود انجام داده‌باشید، حتما نام گوگل آنالیتیکس یا گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیتیکز (Google Analytics) به گوشتان خورده است.

گوگل آنالیتیکس یک وبسایت تحلیل و آنالیز رایگان است که توسط گوگل اطلاعاتی در مورد اینکه کاربران چطور سایت شما را پیدا کرده و از آن استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهد.

بنابراین اطلاعات ارائه شده توسط گوگل آنالیز می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود دیجیتال مارکتینگ، تعریف استراتژی تولید محتوا و سئو داشته باشد.

برخی از اطلاعات ارائه شده در Google Analytics عبارتند از:

  • ترافیک ورودی وبسایت چقدر است؛
  • علایق و سلایق کاربران وبسایت چیست؛
  • میانگین زمانی که کاربران در سایت میگذرانند، چقدر است؛
  • کاربران وبسایت از کدام شهر و کشور هستند؛
  • آیا سایت مناسب با گوشی‌های موبایل طراحی شده است؛
  • کدام روش‌های مارکتینگ اثر بیشتری بر ترافیک سایت دارند؛
  • کدام مقالات و صفحات سایت دارای بازدید بیشتری هستند؛
  • آیا محتویات سایت به اندازه کافی جذاب و واضح هستند؛
  • چگونه می‌توان UX سایت را بهبود داد؛ و…

همانطور که گفته شد، گوگل آنالیتیکس مزایای بسیاری جهت بهبود وضعیت سایت دارد. در ادامه کار اصلی گوگل آنالتیکس و چگونگی شروع به کار با آن را بیان خواهیم کرد.

 

گوگل آنالیتیکس چه می‌کند؟

 

همانطور که در مقدمه گفته شد، Google Analytics اطلاعاتی در مورد رفتار کاربران ارئه می‌کند که می‌تواند برای کسب و کار شما بسیار حیاتی باشد.

برخی از مزایای آن عبارتند از:

  1. اندازه‌گیری عملکرد وبسایت شما؛
  2. مشخص کردن اثرگذاری روش‌های مارکتینگ شما؛
  3. تعیین اینکه چه نوع از محتوایی برای وبسایت خود تولید کنید؛ و
  4. تقسیم‌بندی کاربران به دسته‌های مختلف (مثلاً از نظر سنی، جنسیت، کشور، سیستم مورد استفاده و …)

 

چگونه از گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

 

بطور کلی برای استفاده از گزارشات سایت آنالیز گوگل باید دو گام زیر را طی کنید:

نصب و ساخت حساب کاربری

همانطور که گفته شد، گوگل آنالیتیکس مزایای بسیاری جهت بهبود وضعیت سایت دارد. نصب این ابزار هم کار ساده‌ای است و می‌توانید برای این کار از راهنمای نصب گوگل آنالیتیک برای آنالیز وب‌سایت استفاده کنید.

استفاده از گزارش‌های گوگل آنالیتیک

زمانی که وارد گوگل آنالیتیکس می‌شوید، در صفحه Home می‌توانید دیدی جامع نسبت به عملکرد سایت خود داشته باشید. برای مثال می‌توانید موارد زیر را مشاهده کنید:

صفحه نخست گوگل آنالیتیکس

Users

در این قسمت مشاهده می‌کنید که سایت شما چه تعداد بازدید کننده در ۷ روز گذشته داشته است.

Sessions

در این قسمت مشخص است که یک کاربر چه تعداد تعامل با سایت شما داشته است (مثل بازدید از صفحات، کلیک کردن روی لینک‌ها یا خریدن یک محصول)

Bounce Rate

این قسمت نشان می‌دهد که چه تعداد کاربر بدون اینکه حتی یک تعامل با سایت شما داشته باشند، کلید برگشت را زده‌اند یا سایت را بسته‌اند.

Session Duration

در این قسمت می‌توانید زمان میانگینی که یک کاربر در سایت شما حضور دارد را مشاهده کنید.

Active Users right now

و در نهایت با استفاده از این قسمت می‌توانید تعداد کاربرانی که در حال حاضر در سایت آنلاین هستند را مشاهده کنید.

در پنل سمت چپ ابزار آنالیز گوگل هم می‌توانید گزارش‌های مختلف را مشاهده کنید. هر کدام از این گزارش‌ها نشان می‌دهند که کاربر چگونه با سایت شما تعامل دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *