پیشبینیها برای سال ۲۰۱۹ اتفاقات متفاوت و تغییر های گوناگونی را بیان کرده بودند و انتظار بر این بود چندین شرکت بازاریابی اینترنتی جدید به وجود بیاید و یا شرکتهای قبلی خود را به روز کنند. تغییراتی که ممکن بود مورد پسند من و شما نباشند اما مسیر تحول به آن جهت حرکت میکرد.
بازار رقابت همواره در زمینه کسب و کار های اینترنتی داغ بوده و هست و کسانی در این مسیر باقی ماندهاند که منعطف بوده و بتوانند خود را با تحولات و تغییر تکنولوژی وفق دهند. آمار ها میگویند تعداد وبسایت های موجود در بستر اینترنت یک چهارم جمعیت کره زمین است!! یعنی به طور متوسط هر چهار نفر یک وبسایت دارد که این آمار کمی نگرانکننده است. از این رو لازم است تا قوانین و سیاستهای دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی تغییراتی بکند تا سایتهای ضعیف و بدون ارزش از دور بازی خارج شوند و جای خود را به سایت هایی بدهند که متناسب با شرایط امروز جامعه تغییر کردهاند. مواردی از این تغییرات که چندین شرکت بازاریابی اینترنتی آنها را به کار بستهاند را همراه با هم بررسی میکنیم.
متفاوت شدن مسیر SEO همگام با تغییر استفاده کاربران از ابزار ها
با نگاهی به آمار جست و جو های صوتی گوگل در سال ۲۰۱۸ دیده میشود که کاربران ۲۰% کارهای خود را به کمک جستوجوی صوتی انجام دادهاند و با دنبال کردن همین سیر، پیشبینی میشود این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۵۰% برسد که عدد بسیار قابل توجهی میباشد. تایپ کردن با صفحه کلید هنوز دوست داران خود را دارد و دستهای علاقه به جستوجوی صوتی ندارند اما عدهای ترجیح میدهند به جای کار کردن با صفحه کلید ریز گوشیهای لمسی از موتور های صوتی استفاده کنند و کار هایشان را انجام دهند.
نیازی که این جا احساس میشود تمرکز چند شرکت بازاریابی اینترنتی بر روی موتور های جستوجوگر صوتی میباشد تا بتوانند در این قسمت ارائه خدمت داشته باشند و این قشر از کاربران را از دست ندهند. اگر بخواهیم یکی از این اقدامات شرکت بازاریابی اینترنتی را بیان کنیم انتخاب کلمات کلیدی آسان است که بیانش برای کاربران راحت باشد و بتوانند بدون اذیت شدن آن ها را به موتور های جستجو بفهمانند.
چیدن تخم مرغها در چندین سبد
این مثال قدیمی را همهمان شنیدهایم که میگویند «همهی تخم مرغهایتان را در یک سبد نچینید» تا اگر یک سبد به هر دلیلی افتاد و شکست کل دارایی شما از بین نرود. این مثال در مورد شرکت بازاریابی اینترنتی و کسب و کار های دیجیتال نیز صادق است.
شما همواره باید راه های متفاوتی را برای ارتباط با مخاطبانتان داشته باشید و با آن ها تعامل کنید. مسیر هایی مانند تبلیغات، استفاده از محتوا های ناب، استفاده از شبکه های اجتماعی و … ابزار های متفاوتی هستند که کاربران شما در آنها حضور دارند و لازم است تا شما نیز در کنارشان باشید و از آن ها غافل نشوید. در چند سال اخیر چند شبکه اجتماعی جدید به بازار عرضه شده که مورد استقبال کاربران قرار گرفته است از این رو لازم است تا پیش از اشباع شدن این فضا راه ارتباطی خود با کاربرانتان را بسازید.
زیرزمین خانه های قدیمی معمولا خاک میخورند
جملهی «محتوا پادشاه است» میان وبمسترها معروف است و تا قبل از این گوگل نیز امتیاز ویژهای برای سایتهایی که محتوای زیادی داشتند قائل بود زیرا نیاز بود تا این موتور جستجو در رابطه با هر چیزی محتوا داشه باشد و بتواند منبع بزرگی از اطلاعات باشد.
امروز که تعداد سایتهای موجود در بستر اینترنت را مشاهده میکنیم تعدادشان از ۸/۱ میلیارد عدد نیز بیشتر شده است و تعداد کثیری از آنها مانند زیرزمین خانههای قدیمی هیچ چیز جدید و به روزی برای عرضه ندارند و صرفا مانند یک انبار محتوا های قدیمی حضور دارند. این آمار و ارقام بیان کننده خاتمه دادن به تولید محتوا برای سایت ها نیست و برعکس بازگوکننده احساس نیاز به به روزرسانی محتوا های قدیمی میباشد. برای مثال یک شرکت بازاریابی اینترنتی مانند ژوپین هنگامی که میخواهد به یک وبسایت قدیمی کمک کند تا بتواند رشد کند و در صفحهی اول قرار بگیرد، نیمی از توان کارشناسان خود را بر روی به روزسانی محتوا های قدیمی میگذارد اما زمانی که بخواهد یک سایت جدید ایجاد کند تنها ۵% وقت خود را صرف به روزرسانی محتواهای قدیمی میکند و بیشتر بر روی تولید محتوای جدید و ناب تمرکز میکند.
کاملا روشن است که آپدیت محتواهای قدیمی دارای اهمیت بالایی هستند و لازم است تا در بازههای زمانی مشخص مورد بازبینی قرار بگیرند. دقت کنید که از سلیقهی مخاطبانتان غافل نشوید و نظر آنها را نیز یکی از فاکتور های مهم خود قرار دهید. ممکن است آنها ترجیح دهند صرفا هر روز محتوای جدید دریافت کنند و مطالب گذشته برایشان جالب نباشد.
تنوع محتوا داشته باشید
تولید محتوای متنی یکی از روشهای سنتی برای سئو سایت است که امروزه نیز مورد استفاده انواع شرکت های بازاریابی اینترنتی میباشد. اما در کنار این موضوع لازم است تا بخشهای دیگر نیز مورد توجه قرار گیرند زیرا سرعت رشد و رتبه سئوی شما را افزایش میدهند و در زمان کوتاهتری در صفحه اول نتایج قرار میگیرید.
گوگل تنها موتور جستوجوی محبوب نیست!!
برای ارتقاء سطح موفقیت لازم است تا در کنار تمرکز بر روی گوگل، سرویسهایی مانند آپارات، یوتیوب،تماشا، میهن ویدیو و دیگر سایتهای منتشرکننده ویدیو را نیز به لیست کار خود بیفزایید. برای این کار نیز تغییرات عجیب و ابزار خاصی نیاز ندارید. شما میتوانید ماهانه چند ویدیوی کوتاه با تلفن همراه خود تهیه کنید و به کمک نرمافزارهای ویرایشگر آن را برای انتشار آماده کنید.
استفاده از فایلهای صوتی در کنار محتوا های تصویری هم مخاطبان خود را دارد و عدهای گوش دادن را بر تماشا کردن ترجیح میدهند. همان طور که سایتهای محبوبی برای انتشار محتوای تصویری وجود دارد، سایت هایی مانند شنوتو و تهران پادکست برای اشتراکگذاری فایل های صوتی یا همان پادکست فعالیت میکنند. شما میتوانید از این مسیر، صوت هایی که خود ضبط کردهاید را در دسترس کاربرانتان قرار دهید.
رقابت با چندین شرکت بازاریابی اینترنتی یا حفظ مشتریان قدیمی؟
همان طور که پیشتر اشاره شد بازار رقابت میان چندین شرکت بازاریابی اینترنتی که برای خود محبوبیتی دست و پا کرده اند داغ است و هر یک سعی میکند از دیگری پیشی بگیرد. اما دسته ای از یک بخش مهم غافل شدهاند. یک شرکت بازاریابی اینترنتی لازم نیست برای کمک به یک سایت همواره از طریق راه های مختلف، مشتریان جدیدی برای آن ها بیاورد بلکه میتواند با تکیه بر مشتریان قدیمی و تلاش در حفظ آن ها شرکت را به اهداف خود برساند.
چه بخواهیم و چه نخواهیم تقریبا اکثر مشاغل به سمت اینترنتی شدن گام بر میدارند. پس اگر میخواهید شغل شما در چند سال آینده ادامه حیات داشته باشد لازم است تا مهارت های خود را در زمینه دیجیتال مارکتینگ افزایش دهید و یا این کار را به آژانس دیجیتال مارکتینگ ژوپین بسپارید.